Dem forskerteamet har hørt om, går op i sidste skoledag kostumer.

Kulturhistorisk forskning har anerkendt, at menneskets sidste skoledag er en vigtig begivenhed. Adskillige unge ser frem til deres sidste skoledag usandsynligt mange dage i forvejen. En teenagers sidste skoledag kan betegnes som en ”rite of passage”. På samme vis som konfirmationen, accentuerer den sidste skoledag skiftet fra barndommen til et voksent menneske. I nær fremtid lurer hverdagen som voksen med mange flere utrygheder og sorger. Videnskabelig research viser, at skellet mellem barn og voksen er en afgrænsning, som fødtes med den moderne tid. Hvis vi ser historisk på dét, er denne distinktion altså ik en ”natural given thing”, men derimod noget, som er blevet fremherskende i en konkret sammenhæng. Og dét er nøjagtig dét en veltilrettelagt undersøgelse formår at påvise. Jeg mindes med glæde min sidste skoledag, hvor samtlige studerende havde været ude & købe sidste skoledag kostumer. Jeg holdte af at være i ført et kostume, dengang da jeg var mindre, så jeg var oppe og flyve!

Min sidste skoledag er et værdsat minde for mig. Professionelt set er jeg historiker, og har af den årsag undersøgt dé betydningslag, drenge og piger sammenkæder med deres sidste skoledag. For de fleste er deres sidste skoledag vigtig, & vi har forsket i, hvilke betydninger, som sidste skoledag bliver tilskrevet. Jeg arbejder med at undersøge, hvorledes personer agerer. Jeg har udført feltarbejde i forbindelse med en sidste skoledag, hvor jeg og de andre dissekerede pigernes og drengenes selektion af sidste skoledag kostumer. Dét kom der en skarp artikel ud af, der nøjagtig nu er blevet udgivet på et forlag. Så hvis I brænder for at læse mere om den sidste skoledag som kulturel praksis, kan de mennesker finde vores bog i den nærmeste forhandler af bøger lige nu! Det er klog resultater, vil vi stå inde for. Såfremt I køber bogen, er det fortrinligt for både dig & mig selv!